The woman clothed with the sun
  Home  
Holy Scripture     ru     en  
       
 
 
Main
+ Categories
+ Apparitions
La Salette
Fatima
Beauraing
Heede
Garabandal
Zeitun
Akita
Melleray
Medjugorje
History
Apostasy
Communism
1000 years
Bible
Theotokos
Commentary
Prayer
Rosary
Theosis
Heart
Sacrifice
Church
Society
Nature
Personalities
Texts
Articles
Directory
References
Bibliography
email
 
Bulgakov. Absolute Subject Category: Theosis Bulgakov. Trinity

God. Trinity. Trinitarian axiom
In the works of Fr. Sergei Bulgakov

Personalism of the doctrine of God

In the Word of God and in the Church tradition, the personal nature of the Divine is firmly established.

In the Word of God and in the Church tradition, the personal nature of the Divine is firmly established. God the Father speaks of Himself: I, God the Son speaks of Himself: I, and of the Comforter Spirit: He. The whole Holy Trinity in Unity speaks of itself: I and We. This personalism of the revealed doctrine of God, which is pre-emptive of the impersonal conception, is the basis of the patristic teaching on the Holy Trinity, which attempts to express the dogma in the language of religious philosophy, in metaphysical terms, to formulate a logical concept.

Прот. Сергий Булгаков
Учение об ипостаси и сущности
в восточном и западном богословии

Trinitarian axiom

Абсолютный Субъект, соборное, триипостасное Я, есть в себе самом некое абсолютное соотношение в абсолютном. Оно не может не быть триипостасно.

Можно сформулировать тринитарную аксиому:
Все ипостаси равноипостасны и безразличны в этой равноипостасности своей, и ипостасные признаки при этом ипостасном самоопределении не играют решающей роли.

Абсолютный субъект, соборное, триипостасное я, уже есть в себе самом некое абсолютное соотношение в абсолютном. Оно не может не быть триипостасно, прежде и помимо всяких признаков. И оно имеет некое самобытие, даже и отвлекаясь от этих признаков (само собою разумеется, это отвлечение может быть произведено только в мысли επινοία). Отец, и Сын, и Дух Святый, помимо отцовства, сыновства и священия, суть три совершенно равнозначные и подобные Я, подлинные ипостасные лики единого триипостасного абсолютного субъекта, из которых каждое говорит о Себе: Я, и о другом: Ты, и Мы. И это Я, как таковое, даже не зависит от ипостасного образа бытия, самая ὔπαρξις не зависит от τρόπос τῆς ὑπάpξεως, она логически и онтологически (конечно не хронологически) предшествует ему. И сами по себе признаки не обусловливают ипостасей, но лишь выражают их конкретное взаимоотношение в единстве триипостасного бытия. Если мы будем брать их в чистой ипостасности, то между ними не окажется никакого ипостасного различия, каждая ипостась в ипостасности своей равнозначна, есть я для себя, ты и он для других ипостасей, и мы вместе с ними, а чрез это триединство каждая ипостась в отдельности, как и три ипостаси в единстве, есть ипостасный лик Абсолютного Субъекта. В этом смысле можно выразить тринитарную аксиому: все ипостаси равноипостасны и безразличны в этой равноипостасности своей, и ипостасные признаки при этом ипостасном самоопределении не играют решающей роли. Три солнца, соединяющиеся во едином солнце: каждое солнце есть такое же солнце, как и другое, не существует в отдельности от других и однако выражает собой триипостасное солнце.

Прот. Сергий Булгаков
Учение об ипостаси и сущности
в восточном и западном богословии

Trinitarian axiom:
The Holy Trinity is a divine triunity which is exhaustive and perfect in Its fullness, which is trine and integral in all Its definitions.

… it is necessary to set forth the following trinitarian axiom: The Holy Trinity is a divine triunity which is exhaustive and perfect in Its fullness, a triunity of interrelations which is trine and integral in all Its definitions, without any disjunctive or conjunctive "and" connecting the separate hypostases. Every hypostasis in separation, as well as their triunity, must be understood in trine connection and in trine self-definition, which form the Whole, the Holy Trinity.

Sergius Bulgakov
The Comforter
Chapter 1. The Place of the Third Hypostasis in the Holy Trinity, p.57

General thesis, which is a kind of axiom concerning the Holy Trinity:
the three hypostases, in their character, are not single and not double, but trine.

… But besides this there is also the triune nature of the consubstantial Trinity, which is substantially identical with the nature of each of the individual hypostases, while differing from this nature modally, as it were, according to the mode of its hypostatic possession. This difference refers, of course, not to its ousian essence but to the mode of its possession by the Holy Trinity in the triunity and by each individual hypostasis.

The Holy Trinity is the trinitarian act of the self-definition of che hypostases; and each of the elements of this trinitarity, despite the aseity and equi-divinity of the three hyposcases, is correlative to the other two hypostases and in this sense is conditioned by them. The fullness of natural being, as self-revelation, is given only in the trinitarity of the hypostatic self-definitions. Naturally too, the Holy Trinity exists only trinely, «consubstantially and indivisibly», which is why each of the individual hypostatic modes of natural being does not simply exist, but coexists in its indivisibility with the others. Therefore, in general, none of the hypostases in its separate personal being can be understood except in trinitarian conjugacy. This leads to a general thesis, which is a kind of axiom concerning the Holy Trinity: the three hypostases, in their character, are not single and not double, but trine. They must be understood not on the basis of themselves alone, but on the basis of their trinitarian union; they are defined and shine noc only wich cheir own lighc, but also with the light reflected from the other hypostases. It follows that all three hypostases must be understood in a distinctly personal as well as trinitarian manner; and any doctrine that transforms the Holy Trinity into a system of originations and dyads is fundamentally deficient.

Sergius Bulgakov
The Comforter
Chapter 2. The Procession of the Holy Spirit, p.141

See also

Links

Bibliography

       
     
        For this research to continue
please support us.
       
       
       
Contact information     © 2012—2021    1260.org     Disclaimer